Dodávky na modernizaci IV. železničního koridoru pokračují
Úsek Soběslav – Doubí
Výstavba železničních koridorů byla považována už v 90. letech minulého století za prioritní akci dopravní politiky České republiky. Snahou bylo povýšit desítky let zanedbávanou železniční přepravu na hlavních vnitrostátních tazích na moderní, časově i cenově konkurence schopnou formu jízdy. V případě modernizace úseku Soběslav – Doubí u Tábora se jedná o zásadní přestavbu trati včetně změny jejího vedení v terénu. Na dodávkách pro výstavbu modernizace a optimalizace trati IV. koridoru se dlouhodobě podílí všechny byznys linie skupiny Heidelberg Materials v ČR.
IV. koridor a jeho historie
IV. tranzitní železniční koridor je hlavním dálkovým železničním tahem mezi Děčínem a Horním Dvořištěm v České republice. Celková délka koridorové tratě je 365 km. Prvních 145 km (Děčín – Praha) vede v souběhu s I. koridorem. Kromě významného vnitrostátního spojení se také jedná o tranzitní spojení Německa a Rakouska. Železniční trať (Praha – Benešov u Prahy – České Budějovice), jejíž součástí je i modernizace úseku Soběslav – Doubí, byla postavena jako Dráha císaře Františka Josefa. Úsek z Prahy do Veselí nad Lužnicí byl zprovozněn v roce 1871, mezi Veselím n. L. a Českými Budějovicemi začaly vlaky jezdit v roce 1874. V roce 1903 byla část tratě (úsek Praha-Benešov) „zdvoukolejněna“ a po roce 1971 se začalo s její elektrizací. Celá trasa IV. koridoru byla kompletně elektrifikována v roce 2001.
Modernizace IV. koridoru Soběslav – Doubí
Začátek hlavní náplně 2. etapy stavby je ve stanici Soběslav (62 km). Navazuje se na řešení 1. etapy této stavby, dokončené roku 2015. V převážné většině délky vede staveniště nové trati volným terénem, ve zvlněné krajině, v podstatné délce potom podél dopravního koridoru dálnice D3. Stavba končí v 72. km, kde se trasa přibližuje ke staré stopě trati a plynule navazuje na sousední stavbu dokončenou v roce 2009. Výstavba modernizace úseku začala v září 2019, uvedení do provozu je v plánu na konec roku 2022 a její dokončení pak na květen 2023
Cement & kamenivo & beton
Na výstavbě IV. koridoru v úseku Soběslav – Doubí u Tábora se aktivně podílí svými dodávkami stavebních materiálů všechny tři byznys linie skupiny Heidelberg Materials ČR. Transportbetony jsou dodávány z betonárny Soběslav společnosti Českomoravský beton, která se nachází v přímé blízkosti realizované stavby. Tento provoz má výkon výroby 50 m3/h betonu a objem mísícího jádra 1 m3. Pro plynulost dodávek transportbetonu na tuto stavbu je zajištěna záloha ze strany provozů Tábor a Jindřichův Hradec. Nedílnou součástí je i zajištění čerpání betonu na stavbě koridoru prostřednictvím mobilních čerpadel. Na stavbu tohoto úseku je naplánováno dodat celkem 45 000 m3 betonu. Aktuálně bylo dodáno od začátku výstavby cca 50 % – pro realizaci stavby pilotů a betonových konstrukcí. Na tento úsek koridoru je také dodáváno drcené kamenivo z lomu Slapy společnosti Českomoravský štěrk v celkovém množství cca 300 tis. tun. Jedná se zatím především o široké frakce pro násypy, dále pak bude následovat štěrk pro kolejové lože. Navíc v pískovně Planá nad Lužnicí je ukládána výkopová zemina ze stejné stavby, předpoklad je cca 500 tis. tun.
Přínos modernizace IV. koridoru v úseku Soběslav – Doubí
Cílem modernizace IV. koridoru v úseku Soběslav – Doubí je přeložka trati do nové stopy převážně v souběhu s dálnicí D3 o celkové délce cca 9 km s přímým napojením na zabezpečovací zařízení mezi stanicemi Soběslav a Planá nad Lužnicí. Nové řešení přinese cestujícím zkrácení jízdní doby u rychlíkových spojů o 6 min. díky zvýšení povolené rychlosti vlaků ze současných 100 km na 160 km v hodině. Modernizace přinese i zvýšenou ochranu obyvatel v dané lokalitě proti hluku a zlepšení dopravní situace v Soběslavi.
Na modernizaci IV. železničního koridoru bylo použito celkem:
319 000 cmb betonu
107 575 tun cementu
300 000 tun kameniva

IV. železniční koridor.

IV. železniční koridor.

IV. železniční koridor.

IV. železniční koridor.

IV. železniční koridor.

IV. železniční koridor.

IV. železniční koridor.

IV. železniční koridor.

IV. železniční koridor.

IV. železniční koridor.