Lanovka na Sněžku
„Již skutečnost, že nová lanovka vede právě na nejvyšší horu České republiky, posunul tuto realizaci mezi nejzajímavější stavby současnosti. Umístění lanovky je však i technickým unikátem, třeba právě z hlediska náročnosti dopravy betonu na stavbu a manipulace s ním,“ shrnuje celou stavbu Ing. Jiří Žihlo, jednatel TBG Východní Čechy. Ta dodala na výstavbu nové lanovky veškeré betony. Jedná se o nejvyšší místo v republice, kam byl kdy beton dodáván, vzhledem k jeho umístění v národním parku byl na místo dopravován pomocí vrtulníku.
Patky i stanice pro novou lanovku
Původní lanovka vybudovaná v roce 1949 vyvezla za dobu svého provozu na horu Sněžku více než sedm milionů osob. Stavba nové lanovky byla zahájena v září 2011 a kopíruje trasu lanovky staré. Na betonových patkách různých velikostí stojí celkem 36 speciálních podpěr na místě původních sloupů. Ve spodní části lanovky se jedná o 17 podpěr, ve vrchním úseku stojí sloupy na třech menších betonových patkách o rozměrech 1,5 × 1,5 metru ukotvených mikropilotami. Při samotné betonáži jednotlivých patek byl použit beton pevnostní třídy C 30/37.
„Jde o poměrně běžnou pevnost. I v těchto nadmořských výškách bude beton rozhodně odolávat očekávanému působení vlivu prostředí na konstrukci,“ uvádí Ing. Jiří Žihlo a doplňuje: „V zimním období jsou zde, z pohledu cyklického zmrazování a rozmrazování, teploty poměrně stabilní. Proto stačí u tohoto betonu zajistit standardní odolnost proti působení vody a mrazu.“ Z našeho betonu jsou vybudovány také nové stanice lanovky. Beton byl použit pro stavbu jejich základů i monolitických betonových stěn.
Postup betonáže
Z velké části byla tato stavba realizována v první zóně Krkonošského národního parku. Jedné z nejvzácnějších a nejchráněnějších lokalit v České republice. Z toho důvodu byl beton dopravován leteckou formu vrtulníkem. Naše autodomíchávače dopravovaly beton do lokality Lví důl, kde byl přeložen do bádií o objemu 0,7m3 a dále přepraven vrtulníkem. Vrtulníkem bylo celkově přepraveno více než 500 m3 betonu.
„O náročnosti tohoto způsobu vypovídá například údaj o nejdelší vykládce jednoho mixu o objemu 8 m3,“ uvádí zajímavost Ing. Jiří Žihlo. „Překládka z mixu do bádií a doprava avií z Portášových bud na Růžovou horu tehdy trvala téměř pět hodin. Receptury betonů proto musely být upraveny tak, aby náběh tuhnutí byl pomalejší.“
Náš přínos této stavbě
- Betonárna TBG Východní Čechy, člen skupiny Českomoravský beton, dodala veškeré betony o celkovém objemu 3 187 m3 v určeném čase do 1. zóny národního parku při dodržení všech pdomínek ochrany přírody,
- při betonážích patek podpěr byl použit beton C 25/30 a C 30/37,
- na stavbu jednotlivých stanic lanovky betony C 12/15, C 16/20, C 20/25, C 25/30, C 30/37 a cementové potěry MC15 a MC20,
- dodaný cement: CEM I 42,5 R, CEM II/B-S 32,5 R.
Místo
Pec pod Sněžkou 230542 21 Pec pod Sněžkou (Česko)
Stavba lanovky na Sněžku.
Stavba lanovky na Sněžku.
Stavba lanovky na Sněžku.
Stavba lanovky na Sněžku.
Stavba lanovky na Sněžku.
Stavba lanovky na Sněžku.
Stavba lanovky na Sněžku.
Stavba lanovky na Sněžku.
Stavba lanovky na Sněžku.
Stavba lanovky na Sněžku.
Stavba lanovky na Sněžku.
Stavba lanovky na Sněžku.
Stavba lanovky na Sněžku.
Stavba lanovky na Sněžku.